19 September 2011

DAP kata Pilihanraya Umum tidak kurang 6 bulan

Semua jentera parti sudah bersiap de-ngan strategi masing-masing bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang dijangka November ini atau awal tahun hadapan. Ketua Publisiti DAP, Tony Pua (gambar) berkata, pihaknya turut merasakan Parlimen akan dibubarkan tidak lama lagi.


“Saya menjangkakan PRU akan diadakan kurang enam bulan daripada sekarang, sekitar Mac tahun hadapan.

“Ada ura-ura mengatakan ia akan berlaku pada November ini, tetapi saya rasa tidak sesuai kerana belanjawan akan dibentangkan pada Oktober hadapan,” katanya.

Tony berkata, walaupun PRU tidak diadakan pada tahun ini, DAP sudah bersedia dengan jenteranya dan penyebaran maklumat kepada orang ramai ke peringkat akar umbi.

“Kami sudah melakukan persiapan, sehingga kini lebih 70 peratus sudah berjalan, cuma belum ada nama calon tersenarai mewakili DAP.

“Namun, seperti dimaklumkan, DAP akan memfokuskan gerakan di beberapa negeri antaranya, Johor, Pahang, Sarawak dan Sabah,”katanya.

Pada pilihan raya yang lalu, DAP bertanding di 47 kerusi Parlimen dan menang 28 kerusi.
Beliau berkata, DAP juga mengukuhkan hubungan sesama parti di dalam Pakatan Rakyat supaya boleh menguasai kerusi dua pertiga sekali gus mengambil alih Putrajaya.

“Kita positif Pakatan Rakyat akan menang banyak. Justeru itu, ruang yang masih ada kami gunakan untuk membaiki kelemahan.

“Saya juga merasakan pihak kerajaan perlu melakukan transformasi terhadap sistem pilihan raya terlebih dahulu sebelum membubarkan Parlimen,” katanya.

Artikel berkait

No comments:

Post a Comment